En satsing fra Norsk Friluftsliv
Naturen som læringsarena er en tredelt satsing fra Norsk Friluftsliv; forskningsprosjektet NArENA, uteskole som undervisningmetode i grunnskolelærerutdanningen og undervisningsopplegg som stimulerer til bruk av nærnatur som læringsarena.
Ved å bruke naturen som læringsarena kan norske skoler aktivt jobbe med overordnete del- og fagplaner fra Kunnskapsløftet 2020. I satsingen vil vi samtidig også jobbe aktivt for at naturen skal forbli en viktig del av rammeplanen for barnehagene.
Forskningsprosjektet NArENA
For å styrke satsingen er det satt i gang et eget forskningsprosjekt, NArENA. Dette er per dags dato verdens mest omfattende forskningsprosjekt innenfor undervisningsmetoder knyttet til uteskole. Forskningen skal bidra til å synliggjøre viktigheten av en utdanningspolitikk som ser verdien av naturen som et utvidet klasserom i undervisningen. Prosjektet er et samarbeid mellom Norsk Friluftsliv og Nasjonalt Senter for Læringsmiljø og Adferdsforskning.
Uteskole inn i lærerutdanningen
I samarbeid med friluftslivsorganisasjonene, og grunnskolelærerutdanningen hos utvalgte universitet og høyskoler forankrer vi uteskole som undervisningsmetode på tvers av alle fag. Vi ser det som et krav at morgendagens pedagoger har den nødvendige kompetansen for å gjøre skolehverdagen mer praktisk, aktiv og undrende for barna.
Nærnaturen som læringsarena
Gjennom satsingen Naturen som Læringsarena jobber vi for at oppvekst- og utdanningssektoren skal benytte naturen aktivt i skolehverdagen, og at de skal se på naturen som en nyttig kilde til glede, helse og læring. Vi ønsker å skape undervisningsopplegg som stimulerer til bruk av nærnatur som læringsarena.
Forum for Naturen som læringsarena
Forum for Naturen som læringsarena samler aktører på tvers av flere sektorer og organisasjoner. Målet med forumet er kompetanseutveksling, nettverksbygging, og å sammen jobbe for økt bruk av naturen som læringsarena i oppvekst- og utdanningssektor. Forumet ledes av Norsk Friluftsliv med mandat fra klima- og miljødepartementet.
— Norsk Friluftsliv ønsker gjennom satsingen Naturen som læringsarena at alle elever skal få oppleve felleskap, trivsel, læringsglede og mestring ute i naturens klasserom, sier Stein Yngve Andersen, prosjektleder for Naturen som Læringsarena