Go Norsk Friluftsliv to main content

Naturen som Læringsarena

Denne satsingen skal sørge for at pedagoger i skole og barnehage skal få kunnskapen de trenger for å kunne bruke naturen som et utvidet klasserom, slik at uteskole blir en større del av barnas skolehverdag.

Foto: Paulina Cervenka
Foto: Paulina Cervenka

— Norsk Friluftsliv ønsker gjennom satsingen Naturen som læringsarena at alle elever skal få oppleve felleskap, trivsel, læringsglede og mestring ute i naturens klasserom, sier Stein Yngve Andersen, prosjektleder for Naturen som Læringsarena

Prosjektleder for satsingen, Stein Yngve Andersen, under en samling for lærerstudenter ved OsloMet, på Sæteren gård i 2024. Foto: Paulina Cervenka

En satsing fra Norsk Friluftsliv

Norsk Friluftsliv har siden 2018 arbeidet for at flere barn og unge skal kunne bruke naturen som læringsarena. Fra 2024 fikk satsingen et solid løft, som nå gjør det mulig å jobbe for uteskole i barnehager, barne- og ungdomsskoler, SFO og lærerutdanninger.

For å nå målet om at flere barn og unge skal bruke naturen som læringsarena er satsingen tredelt: 

  1. Prosjekter i høyere utdanning
  2. Prosjekter innen friluftsliv
  3. Prosjekter innen oppvekst og utdanning

Hvert fokusområde har flere prosjekter, som samlet vil ha bred slagkraft for mer uteskole og praktisk læring for alle barn i barnehager, skole og på SFO. 

Nasjonal og internasjonal forskning er samstemt om at naturen som læringsarena er et av de viktigste utgangspunktene for barns læring, utvikling og dannelse. Gjennom å bruke naturen som læringsarena legger man til rette for undervisning som fremmer læringsglede, motivasjon, mestring og tilhørighet for alle barn. 

Mandatet for dette arbeidet står nedfelt i Klima- og miljødepartementets Handlingsplan for friluftsliv fra 2018. Prosjektet "Friluftsliv i skolen" arbeidet ut fra målsetningen beskrevet i denne handlingsplanen og har vært samlingspunktet mellom organisasjoner som arbeider i skjæringspunktet mellom natur, friluftsliv og undervisning. 

I 2024 inngikk Norsk Friluftsliv et partnerskap med Gjensidigestiftelsen med bakgrunn i temaområde 3 i Naturgledesatsingen, Naturen som læringsarena. Prosjektet "Friluftsliv i skolen" fikk da en gylden mulighet til å videreutvikle seg til satsingsområdet "Naturen som læringsarena". Et grep som gjorde det mulig å nå alle barn i landets barnehager, skoler og SFO. 

Denne satsingen er en etterlengtet og viktig videreutvikling, som er mer i tråd med hvordan naturen som læringsarena er fremmet i læreplanen, Kunnskapsløftet fra 2020 og rammeplanen for barnehager fra 2018. Videre imøtekommer nå satsingsområdet også i større grad Helse- og omsorgsdepartementets Folkehelsemelding, ved å fremme natur og særlig nærnaturen som viktig for ivaretagelsen av befolkningens mentale og fysiske helse.

Tilgang til natur i oppveksten er med på å påvirke barns identitet og tilhørighet til sitt lokalsamfunn. Gjennom å legge til rette for undervisning og opplæring i natur og med naturen som ressurs, opplever barn sosial læring i lærende felleskap gjennom positivt relasjonsarbeid. Som igjen styrker deres sosiale immunforsvar. På den andre siden styrker undervisning i, og med naturen som ressurs, faglig læring gjennom fysisk aktiv læring og dybdelæring på tvers av fag.

1. Prosjekter i høyere utdanning

De to prosjektene i høyere utdanning har som mål om å styrke uteskole som didaktisk metode (læren om undervisning) i norsk utdanning.

NArENA er et fireårig forskningsprosjekt ledet av Norsk Friluftsliv og Universitetet i Stavanger. Det er en av de mest omfattende studiene på uteskole i Norge. Prosjektet skal resultere i en lærebok i uteskoledidaktikk, som blir et sentralt verktøy for både nye og erfarne lærere.

Uteskoledidaktikk i lærerutdanningen har som mål å integrere uteskole i grunnskolelærerutdanningen ved fem universiteter. Prosjektet innebærer planfesting av uteskole i emneplaner, kompetanseheving for lærerstudenter og samarbeid med friluftslivsorganisasjoner. Dette er et direkte tiltak for å imøtekomme regjeringens ambisjon om en mer praktisk skole.

Lærerstudenter får praktisk undervisning i hvordan de kan ta med barna ut, og bruke naturen som klasserom. Foto: Paulina Cervenka

Mer om prosjektene i høyere utdanning

Hovedmål:  

Forskning og forskningsgrunnlaget i Norge styrkes for å fremme uteskole som didaktisk metode i oppvekst og utdanningssektor. 

Delmål:  

  • Økt bevissthet blant Kunnskapsdepartementet, Klima- og miljødepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet knyttet til verdien, relevansen og behovet av økt nasjonal forskning på uteskole. 
  • Lærerutdanningsinstitusjonene ser at en satsing på uteskoledidaktikk i opplæring av nye lærere er nødvendig for å imøtekomme regjeringens ønske om en mer praktisk skole. 

Forskningsprosjektet NArENA er et fireårig forskingsprosjekt under ledelse av Norsk Friluftsliv og Nasjonalt Senter for Læringsmiljø og Adferdsforskning ved Universitetet i Stavanger. Forskningsprosjektet er et av de mest omfattende forskningsprosjekter på uteskole til dags dato. Læreboken som produseres i uteskoledidaktikk basert på empirien fra forskningsprosjektet vil være hjørnesteinen i utdanningen av kommende lærere og etter/videreutdanning av lærere i skolen.

I forskingsprosjektet samarbeider forskere fra Universitetet i Stavanger, Høyskolen på Vestlandet, Universitetet i Agder, Universitetet i Tromsø og OsloMet. Samlet vil forskingsprosjektet utvikle ny forskningsbasert kunnskap om praksis i uteskolen i Norge som er relevant for politikkutvikling, offentlig forvaltning, lærerutdanning, praksisfeltet og den enkelte elev.  

Hovedmål:  

Flere lærerutdanningsinstitusjoner implementerer uteskoledidaktikk i grunnskolelærerutdanningen og lærerutdanningen for praktisk estetiske fag. 

Delmål:  

  • Flere lærerstudenter (GLU og LUPE)  får kompetanse i uteskoledidaktikk og vite hvilke friluftslivsorganisasjoner som kan støtte de i å bruke naturen som læringsarena. 
  • Lærerutdanningsinstitusjonene satser på uteskoledidaktikk i opplæring av nye lærere. 
  • Forsterket samarbeid mellom friluftslivsorganisasjonene og universitets/høyskolesektor.

Prosjektet Uteskoledidaktikk i lærerutdanningen er et samarbeidsprosjekt mellom Norsk Friluftsliv og lærerutdanningen ved 5 universiteter. Lærerutdanningen ved universitetene planfester uteskole i emneplanene og bidrar til teori og kompetanseheving med grunnlag i uteskoledidaktikk for utvalgte studentkull. Videre bistår seks friluftslivsorganisasjoner i gjennomføringen av seks seminardager for de utvalgte studentkullene. 

Satsingen på uteskoledidaktikk i form av teori, praksis og refleksjon bidrar til å innlemme uteskoledidaktikk i grunnskoleutdanningen hos 5 universiteter. Prosjektet uteskoledidaktikk i lærerutdanningen er et direkte svar på utfordringene belyst i stortingsmelding 34 – en mer praktisk skole, og vil støtte regjeringen i sitt arbeid med å utvikle et nasjonalt program for en mer praktisk skole. 

2. Prosjekter innen friluftsliv

Her er det to prosjekter, begge med mål om å styrke naturen som en pedagogisk ressurs i oppvekst- og utdanningssektoren.

Stimuleringsordningen Naturen som læringsarena støtter friluftslivsorganisasjoners prosjekter rettet mot barnehager, skoler og SFO. Prosjektene er forankret i læreplanen og rammeplanen for barnehager og bidrar til å øke barns læringsglede, mestring og miljøbevissthet gjennom praktisk undervisning i naturen. Ordningen styrker organisasjonenes relevans i utdanningssektoren og sikrer videre drift gjennom offentlig og privat støtte.

Naturen som læringsarena organisasjonsutvikling fokuserer på å øke friluftslivsorganisasjonenes kompetanse i prosjektutvikling og søknadsarbeid for å sikre bærekraftige tiltak innen utdanning. Gjennom digitale ressurser og et årlig tredagers seminar får organisasjonene veiledning og innsikt i vellykkede prosjekter. Målet er å styrke samarbeidet med utdanningssektoren og legge til rette for flere relevante friluftsbaserte læringsprosjekter.

Elever har uteskoleundervisning i matematikk. Foto: Sondre Formo Lindheim /AVIA Produksjon AS

Mer om prosjektene innen friluftsliv

Hovedmål: 

Friluftslivsorganisasjonene skal se at en investering i gode og bærekraftige prosjekter inn mot oppvekst og utdanningssektor styrker organisasjoners relevans og synlighet i sektoren. 

Delmål: 

  • Friluftslivsorganisasjonene øker satsingen på prosjekter som ivaretar naturen som læringsarena i barnehage, skole og SFO.  
  • Styrket samarbeid mellom friluftslivsorganisasjonene, barnehager, skoler og SFO. 
  • Fysisk og digitalt undervisningsmateriell, med utgangspunkt i naturen som læringsarena, tas i større grad i bruk av barnehager, skole og SFO gjennom økt distribusjon og aktivitet på digitale flater.  

Stimuleringsordningen Naturen som læringsarena forvalter i løpet av to år 30 millioner kroner til eksisterende nasjonale /regionale prosjekter hos friluftslivsorganisasjonene. Prosjektene som mottar stimuleringsmidler, har forankret prosjektene sine i lærerplanen kunnskapsløftet 2020 og/eller rammeplanen for barnehager 2018. Prosjektene bidrar til kompetansehevende arbeid hos personale og/eller barna i pedagogiske institusjoner med intensjonen om at flere barn og unge skal bruke naturen som læringsarena. Prosjektene gjenspeiler friluftslivsorganisasjonenes egenart samtidig som de imøtekommer behovet i oppvekst og utdanningssektor om mer praktisk undervisning i naturlige omgivelser. Midlene fra stimuleringsordningen skal styrke prosjektene for at de skal få et større nedslagsfelt samtidig som de ivaretar drift gjennom målrettet arbeid med midler fra det offentlige og private. Prosjektene som mottar midlene fra stimuleringsordningen ivaretar barns naturglede og miljøbevissthet, identitet og tilhørighet, læringsglede og mestring i møte med naturen som læringsarena.    

Hovedmål:  

Flere friluftslivsorganisasjoner ønsker å investere i gode og bærekraftige prosjekter inn mot oppvekst og utdanningssektor. 

Delmål:  

  • Friluftslivsorganisasjonene øker satsingen på prosjekter som ivaretar naturen som læringsarena i barnehage, skole og SFO.  
  • Friluftslivsorganisasjonene øker prosjektplanleggingskompetansen sin og leverer relevante og gode søknader til offentlige og private tilskuddsordninger. 
  • Friluftslivsorganisasjonene bygger sterke og bærekraftige prosjekter ut fra oppvekst og utdanningssektorens behov. 

Naturen som læringsarena organisasjonsutvikling vil støtte friluftslivsorganisasjonene i sitt arbeid i å skape gode bærekraftige prosjekter som imøtekommer oppvekst og utdanningssektorens behov. Oversikt og veiledning i form av digitale ressurser liggende på satsingsområdet Naturen som læringsarenas nettside vil være åpne og tilgjengelige for alle som ønsker å søke offentlige eller stiftelsesmidler. Det vil også gjennomføres et tredagers seminar årlig for ansatte hos friluftslivsorganisasjonene der de får innsyn i andre suksessfulle prosjekter og utforske muligheter for kompetanseheving innen egne prosjekter.

3. Prosjekter innen oppvekst og utdanning

Under inngår tre undervisningsopplegg, som alle har som mål å styrke barns og unges naturglede, miljøbevissthet og kunnskap om bærekraftig friluftsliv. Alle tre er gratis for alle å bruke, og eventuelt laste ned, på våre nettsider.

Kampen om Huldreskogen er et tverrfaglig undervisningsopplegg for førskolebarn og småtrinnet, der naturglede og miljøbevissthet formidles gjennom sagn og eventyr. Dette er et gratis undervisningsopplegg, inkludert en minimusikal, og støttes av friluftslivsorganisasjoner som utvikler egne læringsressurser. 

Allemannsretten er et digitalt undervisningsopplegg for mellomtrinnet som gir elevene kunnskap om allemannsretten og allemannspliktene. Gjennom teori, interaktive elementer og praktiske øvelser, skal elevene lære hvor viktig allemannsretten er for friluftsliv og kulturarv i Norge. Dette ligger gratis og åpent for alle på våre nettsider.

Bærekraftig friluftsliv er et kommende undervisningsopplegg for ungdomstrinnet, basert på FNs bærekraftsmål og de ti friluftslivsferdighetene. Målet er å lære eldre elever om bærekraftig bruk av naturen og sammenhengen mellom friluftsliv, naturslitasje og tap av biologisk mangfold. Undervisningsopplegget kommer til å bli digitalt og integrert i læreplanen for kroppsøving og valgfag friluftsliv.

Huldrebarna Einar og Eida, fra undervisningsopplegget "Kampen om Huldreskogen".

Mer om undervisningsoppleggene

Hovedmål:  

Flere barn og unge skal oppleve naturglede og tilegne seg miljøbevissthet. 

Delmål:  

  • Undervisningsopplegget skal være kjent for alle barn i førskole og småskolen.
  • Barn og unge skal bli miljøbevisste og oppleve naturglede. 
  • Barn og unge skal bli bedre kjent med sin nærnatur i umiddelbar nærhet til barnehage/skole. 
  • Pedagoger skal implementere undervisningsopplegget i årshjulene sine. 
  • Skoleledere/barnehageledere skal sette av tid til undervisningsopplegget i plan og utviklings arbeidet på skolen/barnehagen.

Kampen om Huldreskogen er et tverrfaglig undervisningsopplegg som fremmer naturglede og miljøbevissthet for førskolebarn og elever på småtrinnet. Kampen om Huldreskogen er basert på sagn og eventyr om Huldrefolket som er en del av Norsk kulturarv. Prosjektet er forankret i læreplanen kunnskapsløftet 2020 og rammeplanen for barnehagen. Undervisningsopplegget blir forankret i barnehager, skole og SFO gjennom et introduksjonshefte distribuert gratis til alle landets barnehager og skoler.  Utvalgte friluftslivsorganisasjoner få midler til å utvikle egne undervisningsressurser innenfor samme undervisningsopplegget. På den måten sikrer vi at friluftsliv også blir kjent for barn i førskole og småskolealder. Videre vil det produseres et tverrfaglig undervisningsopplegg i form av en minimusikal. Alt undervisningsmateriell som produserer, skal være åpent og gratis for alle.

Hovedmål:  

Flere barn og unge skal kjenne til allemannsretten og verdigrunnlaget for sporløs ferdsel. 

Delmål:  

  • Undervisningsopplegget skal være kjent for alle barn på mellomtrinnet.
  • Barn og unge skal kjenne allemannsretten og utøve sporløs ferdsel.
  • Barn og unge skal bli bedre kjent med sin nærnatur opp til to km fra sin skole.
  • Pedagoger skal implementere undervisningsopplegget i årshjulene sine.
  • Skoleledere skal sette av tid til undervisningsopplegget i plan og utviklings arbeidet på skolen.

Allemannsretten er et digitalt undervisningsopplegg med tema allemannsretten og allemannspliktene. Undervisningsopplegget fremmer allemannsretten som grunnlaget for å drive friluftsliv i Norge, og at ferdsel i natur er del av den norske kulturarven. Målgruppen for undervisningsopplegget er elever på mellomtrinnet. Kunnskap om allemannsretten er definert som kompetansemål i lærerplanen kunnskapsløfte 2020 og i handlingsplanen for friluftsliv 2018. Undervisningsopplegget legger opp til opplæring teoretisk, interaktivt og praktisk for at elevene skal få en dypere læring i møte med allemannsretten som tema. Undervisningsopplegget vil ligge på nettsidene til satsingsområdet Naturen som læringsarena, gratis og tilgjengelig for alle. 

Hovedmål:  

Flere barn og unge skal se nødvendigheten av ivaretagelse av naturgrunnlaget ut fra et bærekraftperspektiv på friluftsliv. 

Delmål:  

  • Undervisningsopplegg skal være kjent for alle barn på ungdomstrinnet.
  • Barn og unge skal kjenne til bærekraftig friluftsliv, vise naturrespekt og bli miljøbevisste.
  • Barn og unge skal bli bedre kjent med sin nærnatur opp til fem km fra sin skole.
  • Pedagoger skal implementere undervisningsopplegget i årshjulene sine.
  • Skoleledere skal sette av tid til undervisningsopplegg i plan og utviklings arbeidet på skolen.

Bærekraftig friluftsliv er et kommende digitalt undervisningsopplegg for ungdomstrinnet i friluftslivskompetanse. Undervisningsopplegget er forankret i lærerplanen kunnskapsløfte både i kroppsøvingsfaget og valgfag friluftsliv. Bærekraftig friluftsliv baserer seg på de ti friluftslivsferdighetene og FNs bærekraftsmål. Hovedbudskapet i undervisningsopplegget er at gjennom sporløs ferdsel driver vi friluftsliv på naturens premisser, samtidig som man belyser sammenhengen mellom bruk av naturressurser, naturslitasje og tap av biologisk mangfold. Undervisningsopplegget vil ligge på nettsidene til satsingsområdet Naturen som læringsarena, gratis og tilgjengelig for alle.