Go Norsk Friluftsliv to main content

Ut og les

Ta med elevene ut for å lese. Det kan øke både interessen og konsentrasjonen. Lesing i uterommet kan forsterke leseopplevelsen for barna. I skogen kan man skimte de underjordiske i som sniker mellom granleggene. Ved bekken kan man nesten høre Snusmumrikken komme padlende.

I tillegg til at man får fysisk aktivitet ved å gå ut og lese, så er det noen faktorer som blir bedre alt etter alder på elevene og valg av lese-aktivitet. Ved å ta med seg inntrykkene fra utlesningen kan nye eventyr bli skrevet når man er tilbake i klasserommet.

Vi viser her til fire forskjellige lesesituasjoner

Når man sitter i skogen og leser, kan det oppstå en spesiell stemning som gjør at man husker det man leser eller det som blir lest opp bedre. La elevene finne seg en plass i nærheten av deg og be dem finne en god lyttestilling. Les høyt fra en bok for elevene. På turen hjem snakker de to og to om boken/fortellingen. Gi dem gjerne konkrete spørsmål som de skal snakke sammen om og svare på.

Når elevene sitter ute, får de frisk luft og kan sitte et stykke fra hverandre, slik at de ikke blir forstyrret. Hvis de leser i en selvvalgt bok er det lettere å bli oppslukt i boken, da de ikke har mulighet til å bytte. På vei tilbake snakker to og to om det de har lest. Det skaper videre leselyst.

La elevene lese fra en fagbok eller en artikkel når de sitter på uteplassen. Gi dem spørsmål/oppgaver om stoffet som de skal svare på enten mens dere er på stedet, eller mens dere går tilbake til skolen.

Etter å ha hatt en introduksjon til eventyr kan man ta med undervisningen ut. Samles eventyr med elevene eller elevene leser selv. Elevene kan deretter lage et eventyr selv. En god skriveramme hjelper elevene med eventyrformelen. Et tips er å la elevene lage overskrift og en illustrasjon mens dere er ute for så skrive teksten inne i klasserommet.