Ord, språk og og uttrykk kan være så mangt. Nivå og omfang kan tilpasses etter hvilke klasse du arbeider med. Læring som spiller på flere sanser, helhetsopplevelse og dybdeforståelse er fint å legge til rette for ute i naturen!
Hvordan lære språk i naturen?
Skrivesenteret har laget et fint hefte om skogen som arena for språklek. Refleksjon, samarbeid og lek er utgangspunktet for dette opplegget som er rettet mot barn i barnehage- og førskolealder.
NRK har en video om å lære språk i naturen, der du kan høre om et spennende prosjekt i regi av Midt-Agder Friluftsråd
Ordbingo!
På vei til turmålet kan det også være fint å ha en aktivitet. Hva med bingo?
Gi elevene i oppgave å se etter ting som begynner på et utvalg bokstaver. Det kan være bokstavene i skolen deres, plassen dere skal til eller noe helt annet.
Eksempel: Se etter noe som begynner på alle bokstavene i KIRKENES. Vi begynner med K osv.
Kan tilpasses med andre språk, ordklasser eller lignende.
Lek med ordklasser
En enkel og effektiv måte å øve på ordklasser er denne leken, der læreren på forhånd har laget lapper med mange forskjellige ord innen ordklassene adjektiv, substantiv, preposisjoner og verb.
- Skriv ut ordene på lapper i like mange forskjellige farger som du skal ha grupper, og samle lappene i en pose.
- Legg ut fire rokkeringer og marker hvilken ordklasse de representerer, og sett posene med ord bak elevene.
- En elev fra hver gruppe henter et ord, går til gruppen og diskuterer hvilken ordklasse det er. En annen på gruppen løper ut med ordet.
- På denne måten lærer de av hverandre og det er ingen som gjør feil alene.
Aktiviteter fra Senter for fysisk aktiv læring
Senter for fysisk aktiv læring har en aktivitetsbank, der aktivitet kombineres med ulike fag. Her er fire som egner seg til språklæring.
- Oppgave om J-lyden: I denne aktiviteten jobber de med j-lyden, men som det står kan man også bruke den til å lære gloser.
- Nynorsk-scrabble: Denne aktiviteten ligner på Scrabble, gir fysisk aktivitet og øker ordforrådet.
- Engelsk hentediktat: Denne ligner litt på den første, men her jobber elevene sammen to og to, i stedet for alene.