Velkommen til lærerens side for skriftlige oppgaver om allemannsretten!
Her finner du et utvalg av både individuelle -og gruppeoppgaver. Du velger selv om elevene skal jobbe analogt eller digitalt med de individuelle oppgavene, mens gruppeoppgavene er mest egnet å jobbe med i et fysisk format. Det er uansett gunstig at elevene kan støtte seg til en informasjonskilde i skrivearbeidet. Du kan eksempelvis dele ut kopier av støttearket "Om allemannsretten" til elevene, eller la dem støtte seg til informasjonssiden for elever. (Se lenker nederst).
Lykke til!
Beskrivelse av oppgaven:
Elevene skriver en refleksjonstekst om hva som kunne gått galt hvis det ikke ble satt noen begrensninger på hvordan man kan bruke naturen.
Læringsmål:
Elevene skal forstå viktigheten av å overholde pliktene i allemannsretten.
Beskrivelse av oppgaven:
Elevene skal skrive om lokale eksempler på innmark og utmark og hvordan de selv bruker naturen.
Læringsmål:
Elevene skal øke begrepsforståelsen og reflektere på hvordan de selv kan nyttiggjøre seg allemannsretten i nærmiljøet.
Beskrivelse av oppgaven:
Elevene beskriver sin favorittaktivitet i naturen, og reflekterer over hvordan allemannsretten påvirker aktiviteten.
Læringsmål:
Elevene skal øke sin forståelse for hvilken betydning allemannsretten har for deres egen ferdsel i naturen.
Beskrivelse av oppgaven:
Elevgrupper lager informasjonsplakater om allemannsretten.
Læringsmål:
Elevene skal ha oversikt over de sentrale punktene i allemannsretten som er relevante for dem.
Beskrivelse av oppgaven:
Elevgrupper lager quiz-spørsmål om temaet «allemannsretten».
Læringsmål:
Elevene skal utvide sine kunnskaper om allemannsretten gjennom målrettede informasjonssøk.