Velkommen til lærerens aktivitetsside! Her finner du lærerveiledninger til både utendørs- og innendørsaktiviteter, laget for å undervise om allemannsretten på mellomtrinnet.
NB: Elevsidene har også korte beskrivelser av de samme aktivitetene, slik at de kan involveres i avgjørelsen om hvilke aktiviteterer som skal gjennomføres.
Se hvordan elevenes alktivitetsside ser utAlle aktivitetene på denne siden kan gjennomføres utendørs, og hver oppgave er laget for å lære elevene om allemannsretten. Les beskrivelsene, velg aktivitet og last ned tilhørende lærerveiledning.
Beskrivelse: Elevene skal utforske nærmiljøet og diskutere om et bestemt sted er innmark eller utmark, og vurdere hvilke plikter og rettigheter de har på de forskjellige stedene.
Læringsmål: Elevene skal lære forskjellen på innmark og utmark, og hva allemannsretten innebærer på disse områdene.
Tid: 1 time
Beskrivelse: Elevene skal lage midlertidige estetiske uttrykk av naturmaterialer som de finner løst på bakken. Etter gjennomføring skal elevene fjerne sporene etter aktiviteten.
Læringsmål: Elevene skal få praktisk erfaring med at allemannsretten innebærer et delt ansvar om å ta vare på naturen og å drive sporløs ferdsel.
Tid: 1 time
Beskrivelse: Elevgrupper følger en løype med poster som inneholder informasjon om et tema relatert til allemannsretten, samt et tilhørende spørsmål som elevene må diskutere og ta stilling til. Til slutt diskuterer gruppene spørsmålene i plenum.
Læringsmål: Øvelsen skal gi elevene en praktisk forståelse av allemannsretten, samt utvikle evnen til samarbeid og problemløsing i en gruppe.
Tid: 1 time
Beskrivelse: Elevene følger en gitt rute på jakt etter tegn på menneskelig aktivitet.
Læringsmål: Lære prinsippet om sporløs ferdsel og reflektere over hvordan menneskelig aktivitet påvirker naturen. Utvikle miljøbevissthet og ansvarsfølelse gjennom praktisk handling og refleksjon.
Tid: 1 time
Har dere ikke anledning til å være ute i dag? Disse aktivitetene kan gjennomføres like godt både inne og ute, gitt at man har litt plass å bevege seg på.
Beskrivelse: Konkurransepreget aktivitet hvor elevene må ta stilling til et gitt scenario ved å forflytte seg raskt til riktig sone.
Læringsmål: Å øke elevenes evne til å gjøre gode vurderinger ved ferdsel i naturen, i henhold til allemannsretten.
Tid: 30 minutter
Beskrivelse: Elevgrupper planlegger og fremfører korte sketsjer som demonstrerer utvalgte punkter i allemannsretten.
Læringsmål: Elevene skal lære mer om allemannsretten, og kunne overføre kunnskapene sine til praktiske situasjoner.
Tid: 1-2 timer