Go Norsk Friluftsliv to main content

Lærerens aktivitetsside

Velkommen til lærerens aktivitetsside! Her finner du lærerveiledninger til både utendørs- og innendørsaktiviteter, laget for å undervise om allemannsretten på mellomtrinnet.

NB: Elevsidene har også korte beskrivelser av de samme aktivitetene, slik at de kan involveres i avgjørelsen om hvilke aktiviteterer som skal gjennomføres.

Se hvordan elevenes alktivitetsside ser ut

Utendørsaktiviteter

Alle aktivitetene på denne siden kan gjennomføres utendørs, og hver oppgave er laget for å lære elevene om allemannsretten. Les beskrivelsene, velg aktivitet og last ned tilhørende lærerveiledning.

Innmark og utmark i nærmiljøet ditt

Innmark og utmark i nærmiljøet ditt

Beskrivelse: Elevene skal utforske nærmiljøet og diskutere om et bestemt sted er innmark eller utmark, og vurdere hvilke plikter og rettigheter de har på de forskjellige stedene.

Læringsmål: Elevene skal lære forskjellen på innmark og utmark, og hva allemannsretten innebærer på disse områdene.

Tid: 1 time

Se lærerveiledningen for denne aktiviteten

Sporløs naturkunst

Sporløs naturkunst

Beskrivelse: Elevene skal lage midlertidige estetiske uttrykk av naturmaterialer som de finner løst på bakken. Etter gjennomføring skal elevene fjerne sporene etter aktiviteten.

Læringsmål: Elevene skal få praktisk erfaring med at allemannsretten innebærer et delt ansvar om å ta vare på naturen og å drive sporløs ferdsel.

Tid: 1 time

Se lærerveiledningen for denne aktiviteten

Læringsløype om allemannsretten

Læringsløype om allemannsretten

Beskrivelse: Elevgrupper følger en løype med poster som inneholder informasjon om et tema relatert til allemannsretten, samt et tilhørende spørsmål som elevene må diskutere og ta stilling til. Til slutt diskuterer gruppene spørsmålene i plenum.

Læringsmål: Øvelsen skal gi elevene en praktisk forståelse av allemannsretten, samt utvikle evnen til samarbeid og problemløsing i en gruppe.

Tid: 1 time

Se lærerveiledningen for denne aktiviteten

Sporjakt og ansvar for naturen

Sporjakt og ansvar for naturen

Beskrivelse: Elevene følger en gitt rute på jakt etter tegn på menneskelig aktivitet.

Læringsmål: Lære prinsippet om sporløs ferdsel og reflektere over hvordan menneskelig aktivitet påvirker naturen. Utvikle miljøbevissthet og ansvarsfølelse gjennom praktisk handling og refleksjon.

Tid: 1 time

Se lærerveiledningen for denne aktiviteten

Aktiviteter som kan gjøres både inne og ute

Har dere ikke anledning til å være ute i dag? Disse aktivitetene kan gjennomføres like godt både inne og ute, gitt at man har litt plass å bevege seg på.

Tenk fort - ja eller nei?

Tenk fort - ja eller nei?

Beskrivelse: Konkurransepreget aktivitet hvor elevene må ta stilling til et gitt scenario ved å forflytte seg raskt til riktig sone. 

Læringsmål: Å øke elevenes evne til å gjøre gode vurderinger ved ferdsel i naturen, i henhold til allemannsretten.

Tid: 30 minutter

Se lærerveiledningen for denne aktiviteten

Lag en sketsj!

Lag en sketsj!

Beskrivelse: Elevgrupper planlegger og fremfører korte sketsjer som demonstrerer utvalgte punkter i allemannsretten.

Læringsmål: Elevene skal lære mer om allemannsretten, og kunne overføre kunnskapene sine til praktiske situasjoner.

Tid: 1-2 timer

Se lærerveiledningen for denne aktiviteten